دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
گزارش آنا از بحران کم‌آبی در پرآب‌ترین منطقه کشور؛

تزریق اعتبارات قطره‌چکانی به پروژه تنگ‌سرخ و تداوم تشنگی یاسوجی‌ها/ تنگ سرخ رودخانه بشار را خشک می‌کند؟

مردم دو شهر شیراز و یاسوج در حالی که سال‌ها از آغاز پروژه تنگ ‌سرخ با تزریق اعتبارات قطره‌چکانی می‌گذرد، هنوز تشنه‌تر از دیروز چشم به تانکرهای آبی دوخته‌اند که باید فرسنگ‌ها راه را برای تأمین آب مورد نیازشان طی کنند.
کد خبر : 522088
13990718000458_Test_PhotoN.jpg

گروه استان‌های خبرگزاری آنا ـ حسین بوذری؛ کهگیلویه و بویراحمد با وجود داشتن 10 درصد منابع آبی کشور این روزها در بحران کم‌آبی به‌‌ سر می‌برد به طوری که در فصل تابستان مردم این استان از کم‌آبی به تانکرهای آب پناه بردند و دشواری‌های زیادی را تحمل کردند.


ذخیره‌سازی منابع آب راهکار اصلی مقابله با بحران کم‌آبی به شمار می‌رود و استان کهگیلویه و بویراحمد در این راستا نیازمند ساخت سد است.


سد تنگ سرخ با هدف مقابله با کم‌آبی کلنگ‌زنی شد؛ اما فقط 33 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و این موضوع نارضایتی مردم را در پی داشته است.


با ساخت کامل سد تنگ سرخ می‌توان امیدوار بود که مشکل کم‌آبی پرآب‌ترین استان کشور برطرف شود؛ اما  فعلاً قول مسئولان برای کامل شدن این پروژه بی‌نتیجه مانده است.


به نظر می‌رسد معارضات محلی و دولتی، سد بزرگی بر سر راه پروژه سد تنگ سرخ بوده، در حالی که این از طرح‌های حیاتی استان کهگیلویه و بویراحمد است.


تزریق اعتبارات قطره‌چکانی به پروژه تنگ سرخ


اکنون مردم یاسوج و شیراز دنبال تکمیل تنگ سرخ هستند و با این راهکار می‌توان به پیشرفت آبی  استان کهگیلویه و بویراحمد امیدوار بود.


طبق گفته مسئولان مقرر شده پروژه تنگ سرخ با شدت بیشتری پیش برود تا مردم یاسوج و شیراز دیگر با مشکلات کم‌آبی مواجه نباشند.


همچنین مقرر شده با تکمیل سد تنگ سرخ آب شرب شهر شیراز به میزان 72 میلیون مترمکعب تأمین شود.


تنگ سرخ رودخانه بشار، يکی از سدهای زيرمجموعه آب منطقه‌ای استان فارس است كه وزارت نيرو قصد دارد در ابتدای رودخانه بشار در منطقه تنگ سرخ از استان كهگيلويه و بويراحمد احداث كند.



برخی کارشناسان معتقدند که با راه‌اندازی تنگ سرخ، رودخانه بشار خشک شده و دیگر اثری از آن نخواهد بود، در حالی که مردم کهگیلویه و بویراحمد و شهر شیراز در معرض انواع بیماری‌ها قرار دارند و اگر فکری به حال این کم‌آبی نشود، باید منتظر بحران بزرگ‌تر باشیم.


با تزریق اعتبارات قطره‌چکانی به پروژه تنگ سرخ (سالانه 10 تا 15 میلیارد تومان) باید 30 سال آینده منتظر بهره‌برداری از این پروژه باشیم و تا آن زمان ممکن است اتفاقات ناگواری رخ دهد که دیگر خیلی دیر شده است.


انتهای پیام/4078/4062/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته